Relazioni tra musica e linguaggio / Relations between music and language

Relazioni tra musica e linguaggio / Relations between music and language

Autori

  • Paolo Valentini Marano

Parole chiave:

music, language, communication, tonal languages, sound systems, perfect pitch, musica, linguaggio, comunicazione, lingue tonali, sistemi sonori, orecchio assoluto

Abstract

Abstract

When we are born we are immediately in contact with two sound systems: one strictly linguistic, the other music. If we take into account the relationships that can exist between music and spoken word, we can say that there are differences: the music consists of height and rhythm of the sound and does not have a specific meaning, as he has a grammatical sentence. The music, however, has its own proposal on an emotional level and to act goes deeper than a linguistic phrase. An interesting aspect of the relationship between music and language as is found in tonal languages. Mandarin, the most widely used language in the world, is tonal. Those who speak a tonal language has a chance to develop perfect pitch more than it does those who speak another language.

 

Abstract

Quando veniamo al mondo ci troviamo da subito a contatto con due sistemi sonori: uno strettamente linguistico, l'altro musicale. Se prendiamo in considerazione le relazioni che possono intercorrere tra musica e linguaggio parlato, si può dire che esistono delle differenze: la musica è costituita da altezza e ritmo del suono e non ha un significato specifico, mentre lo possiede una frase grammaticale. La musica, invece, ha una sua proposta a livello emozionale e va ad agire più in profondità  di una frase linguistica. Un aspetto interessante di relazione tra musica e lingua lo si riscontra nelle lingue tonali. Il Mandarino, la lingua più usata al mondo, è tonale. Chi parla una lingua tonale ha una probabilità  di sviluppare l'orecchio assoluto più di quanto non ne abbia chi parla un'altra lingua.

Riferimenti bibliografici

Aniruddh D. Patel, Music, Language and the Brain, Oxford University Press, USA, 2010.

Anolli, L. M. La sfida della mente multiculturale. Nuove forme di convivenza. Raffaello cortina, 2011.

Burns, David D. The feeling good handbook (rev. Plume/Penguin Books, 1999.

Iverson, Paul, et al. "A perceptual interference account of acquisition difficulties for non-native phonemes." Cognition 87.1 (2003): B47-B57.

Chomsky, N. & Halle, M. The sound pattern of English. Harper & Row, New York, 1968.

Garvin, P. L. "Review of Jakobson et al. 1952." Language 29 (1953): 472-81.

Hockett, Charles F., and Stuart A. Altmann. "A note on design features." Animal communication: Techniques of study and results of research (1968): 61-72.

Hugli, T. E., and D. E. Chenoweth. "Biologically active peptides of complement: techniques and significance of C3a and C5a measurements." Laboratory and research methods in biology and medicine 4 (1980): 443-460.

Marin, Oscar SM, and David W. Perry. "Neurological aspects of music perception and performance." The psychology of music 2 (1999): 653-724.

Patel A.D., La musica il linguaggio e il cervello, Giovanni Fioriti, Roma, 2014.

Rosch, E. "The nature of mental codes for color categories." Journal of experimental psychology: Human perception and performance 1.4 (1975): 303.

Sacks, O. Vedere voci. Adelphi, 2014.

Dowloads

Pubblicato

28-12-2015

Fascicolo

Sezione

Riflessioni